Foceno od června do září 2022
Kdybych měl popsat předmět svého hlavního zájmu ve fotografování, zejména v těchto několika měsících, například prostřednictvím fotografického žánru, mám pocit, že by se mu velmi blížil termín street photography, ale jako kategorie by byla stále nedostatečná. Žánr, který vyhledávám a fotím, bych nazval snímky lidí v kontextu. Nezajímají mě tedy jen lidé na ulici, ale lidé všude – v přírodě, v MHD, ve městě, na vesnici… při práci, při volném čase, při bohoslužbě, při plnění každodenních úkolů a tak dále. Jsem si vědom, že se tomu také říká candid photography neboli momentka, ale mám pocit, že ani tento termín plně neodpovídá mému zájmu, protože občas fotografuji i lidi, kteří si jsou mé přítomnosti plně vědomí. Občas mě zaujme kompozice čistě kvůli své geometrii, hře světla nebo barev, a to i bez přítomnosti člověka.
Většinou se však snažím zachytit emoce lidí, jejich pózy, jejich vzájemné interakce a interakce se světem kolem nich. Fascinuje mě, kolik toho mohou obrazy vypovědět a jak mohou zobrazit lidské příběhy. Tyto příběhy jsou jistě neúplné, ale právě tím v sobě nesou část své krásy. Kdybych vzal jakoukoli osobu z mých fotografií a natočil o ní dokument, určitě bychom se o ní dozvěděli přesnější údaje a určitě by to mohlo být zajímavé. Ale jediná fotografie nám ponechává prostor pro naši vlastní představivost a vnímání, přičemž poměr expresivity a kompaktnosti zůstává extrémně vysoký.
Když se blížilo léto roku 2022, pocítil jsem potřebu pořídit si fotoaparát a zdokumentovat své vnímání světa během cestování. Nejlepším fotoaparátem, který jsem si v té době mohl za své peníze dovolit, byl použitý Panasonic DMC-G7, kterým jsem následně pořídil všechny snímky v tomto albu. Většinou jsem používal objektiv s ekvivalentem 50 mm. Díky rozhodnutí fotografovat během celého léta dostaly mé zážitky zcela nový rozměr a pomohly mi vidět věci jinak. Fotografování se pro mě stalo jakousi meditací a stále více mě ohromuje, kolik okamžiků se dá zachytit a kolik příběhů se dá vyprávět v jakoukoli denní dobu na jakémkoli místě, pokud jsou přítomni lidé.
Snímky prezentované v tomto albu jsou uspořádány ve velmi promyšleném pořadí a dohromady také vytvářejí příběh. Jedna fotografie záměrně následuje za druhou, plynou v asociaci témat, tvarů, námětů – menších či větších – navazujících nebo rozšiřujících ten předchozí. Z tohoto důvodu důrazně doporučuji prohlížet si toto album v prezentovaném pořadí, od první fotografie k poslední.
© 2024 MARTIN AUDRLICKÝ